Mainosanalyysin ohje

Samat ohjeet mainosanalyysin tekemiseen löytyy myös: http://prezi.com/0-avvjxdfypl/342014/

MAINOKSEN ETSIMINEN
Etsi mainos internetistä. Mainos voi olla kuva, videomainos yms.
Laita linkki mainokseen
Analysoi mainosta seuraavien kysymysten avulla. Kirjoita analyysi yhtenäiseksi tekstiksi.
Pituus noin 1-2 sivua
Blogiin

MAINOKSEN ESITTELEMINEN
Mikä mainos on analysoitavana?
Mistä osoitteesta mainos löytyy internetissä? Laita linkki mainokseen. 
Esittele, mikä on mainostettava tuote. Mitä mainostetaan?
Missä ja milloin mainos on tai on ollut?
Kuka mainostaa?
Mistä elementeistä/osista (kuvat, tekstit, otsikot, logot) mainos koostuu?
Mihin huomio kiinnittyy ensiksi mainosta katsoessa?

MÄÄRITTELE MAINOKSEN KOHDERYHMÄ
Mikä on mainoksen kohderyhmä?
Mistä kohderyhmän voi päätellä?
Minkä ikäisille mainos on suunnattu? Miksi?
Minkä sukupuolen edustajille mainos on suunnattu? Miksi?

MAINOKSEN ARVOT
Millaisesta maailmasta ja arvoista mainos kertoo?
Mitä arvoja mainos välittää ja tarjoaa?
Minkälaisia arvoja mainoksen suunnatun kohderyhmän ajatellaan arvostavan?

VAIKUTTAMISEN KEINOT
Onko mainoksella tarina? Millainen se on?
Millaista on mainoksen kieli/tekstit?
Onko kyseessä mielikuvamainos?
Mikä on mainoksen tavoite?
Millä asioilla herätetään mainoksen katsojan mielenkiinto?
Mikä vaikutuskeinoja ja perustelutapoja mainoksessa on käytetty kuvissa? Entä teksteissä?
Onko mainoksessa myyttejä, symboleja tai viittauksia muihin mainoksiin tai medioihin?
Onnistuuko mainos tavoitteessaan? Vakuutuitko? Miksi? Miksi et?
Mainosvideo: Millainen äänimaailma mainoksessa oli?

Lähteet:
Mainosanalyysin kirjoittaminen: http://koulut.tampere.fi/materiaalit/mediatieto/mainosanalyysi.html
Mainosanalyysi: http://neloskurssi.blogspot.fi/2012/12/mainosanalyysi.html
Piironen, Salla. ”Silleen ihan tyylikäs mutta liian massa” Kahdeksasluokkalaiset mainosanalyysin tekijöinä: https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/23088/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-201004071376.pdf?sequence=1